hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خراسان جنوبی| سوءاستفاده دلالان از بازار زرشک

خراسان جنوبی| سوءاستفاده دلالان از بازار زرشک

به نظر می‌رسید با افزایش نسبی قیمت زرشک سود بیشتری در جیب کشاورزان خراسان جنوبی برود که رتبه‌های نخست تولید این محصول را به خود اختصاص داده‌اند اما چیزی که دراین‌بین بازار خریدوفروش زرشک را متلاطم‌ می‌کند، دست‌درازی دلالان به مزارع زرشک بوده که عواقب سوء آن تنها گریبانگیر کشاورزان می‌شود چراکه عده‌ای از دلالان با دسترنج کشاورزان زحمتکش به تجارت می‌پردازند بی‌آنکه این قشر را در سود حاصل دخیل کنند.

سود اصلی را دلالان می‌برند

به گزارش تسنیم، یکی از تولیدکنندگان زرشک در خراسان جنوبی اظهار داشت: شخصا محصول زرشکی که تولید کرده را برداشت می‌کنم و آن را به دلالان نمی‌فروشم زیرا خود جایگاه نگهداری آن را دارم. حسین براتی افزود: کشاورزانی که از نظر مالی مشکل داشته و یا جایگاهی برای نگهداری زرشک ندارند مجبور می‌شوند محصول خود را همان ابتدا در سر درخت به دلالان بفروشند. او بیان کرد: با تورمی که در حال حاضر وجود دارد همه کشاورزان زرشک کافی ندارند و بیشتر خرده‌مالک بوده و به فکر درآمدی برای رفع نیازمندی‌های زندگی خودشان هستند. تولیدکننده زرشک در استان تصریح کرد: سود اصلی را دلالان می‌برند و محصول را از کشاورزان باقیمت پایین خریداری کرده و سپس دو یا سه برابر قیمت خریداری‌شده می‌‌فروشند. براتی یادآور شد: اگر تعزیرات قرار است بر روی قیمت زرشک ورود پیدا کند باید بر روی همه محصولات اعم از خرما، پسته و غیره ورود پیداکرده و نوسان قیمت را مدیریت کند. او با بیان اینکه استاندار پشتیبان کشاورزان است و اعلام کرده است که زرشک با نرخ واقعی خود به فروش خواهد رسید خاطرنشان کرد: در این راستا با تورم موجود اگر قرار است زرشک باقیمت واقعی خود به فروش برسد باید 100 هزار تومان باشد.

تولید بیش از 14 هزار تن زرشک در خراسان جنوبی

نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران و زرشک خراسان جنوبی اظهار داشت: از اینکه درآمد حاصل از افزایش زرشک به جیب کشاورز برود خوشحال می‌شویم اما اینکه یک سری دلالان بیایند و این محصول کشاورز را ابتدای فصل از آنان به قیمت بسیار ناچیز خریداری و در انبارهای خود نگهداری کنند و پول کشاورزان را یک سال بعد بدهند و سودی که از این آشفته‌بازار به دست می‌آید نیز به جیب آنان برود بسیار ناراحت می‌شویم. علی حسینی افزود: در خراسان جنوبی حدود 14 تا 15 هزار تن زرشک تولید می‌شود که عمده آنان در روستاها، به‌ویژه روستاهای محرومی که با حداقل امکانات زندگی می‌کنند تولید می‌شود. او خاطرنشان کرد: عده‌ای از این دلالان که متأسفانه خودشان هم از روستاهای استان هستند با هجوم به مزارع باغداران و زرشک کاران، با استفاده از ضعف و ناتوانی کشاورزان در برداشت و خشکاندن زرشک، محصول حاصل یک سال زحمت آن‌ها را باقیمت ناچیزی روی درخت خریداری و اقدام به دپوی آن می‌کنند.

پیش‌بینی افزایش تولید زرشک در استان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز با اشاره به ورود دلالان در بحث زرشک اظهار داشت: از ماه گذشته بر اساس تصمیم‌گیری در تهران قرار بر این شد که تشکل‌ها را در این راستا درگیر کنیم تا کشاورزان تسهیلات کم‌بهره را دریافت کنند. مهدی عصمتی‌پور افزود: در حال حاضر به دلیل اینکه قیمت نهایی زرشک مشخص نیست، حبابی در قیمت زرشک صورت گرفته است که خیلی بالا رفته است و نمی‌توانیم تصمیم‌گیری کنیم. او با اشاره به اینکه امسال میزان برداشت زرشک نسبت به سال گذشته بسیار خوب است گفت: در این راستا در فصل برداشت زرشک، برای جلوگیری از سوءاستفاده دلالان، شرکت تعاونی‌ها را درگیر خواهیم کرد تا در صورت اینکه دلالان زرشک را باقیمت بسیار پایین از کشاورزان خریداری می‌کنند شرکت تعاونی‌ها با یک قیمت کارشناسی شده زرشک را خریداری کنند تا کشاورز ضرر نکند. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با گلایه از اینکه متأسفانه دلالان با دلال‌بازی قیمت زرشک را به اوج رسانده بیان کرد: در این راستا در زمان برداشت زرشک، ورود پیدا خواهیم کرد تا قیمت‌ها افت نکند. او افزود: زرشک محصولی است که در یک مقطعی برداشت آن آغاز می‌شود که با برداشت گل زعفران مصادف می‌شود و به همین دلیل کشاورز به دلیل بارندگی، کمبود نیروی کارگری و تازه فروشی محصول خود را به دلال می‌فروشد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد